KAZALIŠNI OSVRT: "Viktorija od neprijatelja" donosi svu pokretačku energiju pravog kazališta
Prvi dio predstave bazira se na zamišljenim scenama iz Držićeva (Ozren Grabarić) života, njegovim šetnjama Gradom, susretanjem svega onoga što će se kasnije preliti u poznate scene drama i komedija. Pratimo ga od školskih klupa preko mladenačkih dana, susrećemo i sudbinu djevojke Flore u koju je bio zaljubljen, sve do kad ga je zapala svečenička služba i odlazak na školovanje u Sienu, zatim povratak u Grad svojoj glumačkoj družini, služba kod grofa Rogendorfa te najplodnije dubrovačke kazališne godine, okončane Hekubom i smrću u Veneciji.
U periodu najveće dubrovačke kazališne aktivacije počinju se u brzom, radioničkom ritmu redati i scene iz najpoznatijih mu djela, a predstava se počinje kretati u kolažno-edukativnom smjeru, ispresijecana scenama iz suvremenosti, donekle doslovnima, mrvicu i banalnima (Marin Držić susreće Dubrovnik 2017.), no funkcionalnima u okviru ovakvog redateljsko -dramaturškog koncepta.
Autorski dvojac Ivanković-Boban u Ozrenu Grabariću je, kao i u svim ostalim članovima ansambla imao izvrstan produžetak, jer se njihov koncept vidljivo nadopunjuje glavnim glumcem, i obrnuto, a Grabarić (Držić) opet čvrst dinamički oslonac ima u svojoj glumačkoj družini. Odlična je glumačka i stilska razlika napravljena između scena pastorale, commedie dell'arte, i komedija s osobitim naglaskom na elementima pučkog teatra.
Timski rad i ludička dimenzija kazališne družine vladaju scenom, donose svu pokretačku energiju pravog kazališta, ispod čije se zaigrane vanjštine krije duboko ožalošćen i tragičan lik Marina Držića. Zato su sve njegove komedije i bile toliko dvostruke, a svjetovi obrnuti, što je gradacijski prikazano u predstavi, najviše slojevitošću glume Ozrena Grabarića.
Kroz prvu polovicu predstave, do trenutka Novele od Stanca, Grabarićevo je glumačko umijeće izraženo, ali puno manje upečatljivo nego nakon te točke, kada i sam Držić postaje revoltiran svime što ga okružuje i počinje raditi sve slojevitije i slojevitije kazalište, s čime počinju izvirati sve slojevitija i slojevitija Grabarićeva odnosno Držićeva lica. Duboka rezigniranost i iskrena potresenost, nadasve iskrenost i želja da kritikom pomogne svome gradu, donesene su na najbolji mogući način, uz izvrsno savladan jezik, što i nije zanemariva stavka za glumca koji Držića inače ne igra, a Držić se, ruku na srce, gotovo uopće ne igra u hrvatskim kazalištima izvan Dubrovnika.
Marin Držić se transformira i u neke od svojih najpoznatijih likova, pa je tako Grabarić ujedno i Skup, Stanac, Negromat Dugi Nos i Pomet u čemu je jednako dobar kao i u ulozi samoga autora, a ta je silna glumačka energija i mogućnost stalnih transformacija u slojevita i zahtjevna lica zaista vrijedna divljenja. U brzome se ritmu izmjenjuju poznati, amblematski monolozi, inače veliki testovi za glumce; primjerice, Pometova su čak tri!
Pamtljiv je bio i kao Skup, gotovo jezovito obojan stari škrtac, te kao Negromant Dugi Nos.
U njegovoj družini, stalnome glumačkom scenskom osloncu svi su bili više nego dobri, i seljaci, i satiri, i vile, i koze, gradska karikirana, komična i tragična lica. Mene su se najviše dojmili Jure Radnić, posebice kao škrti starac na placi, zatim Romano Nikolić kao Kupido i Dživo Pešica te Petra Svrtan kao Flora, Vila, Venere, Laura.
Držićevski glumci s dugim stažem u teatru Igara, Doris Šarić Kukuljica, Maro Martinović, Branimir Vidić Flika, ostvarili su kvalitetne interpretacije po kakvima ih i inače pamtimo, kao i njihov kolega koji se po prvi puta u tome okušao, Danijel Ljuboja.
Naročito je bio važan i na sceni uspješno ostvaren dubrovački Držićev govor za što su zaslužni jezični savjetnici Doris Šarić Kukuljica i Maro Martinović. Tu je i vrlo uspjela scesnka glazba (Ozren Glaser), kostimografija (Doris Kristić), te koreografija (Nikolina Medak), naročito važna za živost i ritmičnost scena, jedan od redateljskih potpisa Ivice Boban.
Na samome je kraju napravljen svojevrsni korski poklon, hommage Marinu Držiću i njegovu djelu, uz recitiranje ulomaka pjesme Marin Držić ili bujica života Radovana Ivšića. Kao što su neke scene njegovog iznenadnog pojavljivanja u dubrovačkoj suvremenosti imale dozu doslovnosti, možda i pretjeranosti, tako je i ovaj kraj mrvicu patetičan, naročito uz odabrane stihove, no drži ga okvir mladenačke ode i poklona Vidri, stalnoj živosti i suvremenosti njegova djela.
Video projekcije potpisuje Ivan Lušičić, a predstavu svakako treba pogledati.