VIJESTI
31.07.2018 u 08:07

FOTO: Kuda će ići župska brza cesta? Četiri varijante zapadno, kroz Plat jedna trasa

U Srebrenom se sinoć održalo javno predstavljanje Studije izvodivosti koridora brze ceste Dubrovnik - Crna Gora s naglaskom na još nedefinirani koridor kroz Župu dubrovačku. Zaključci ovog skupa su da Župa treba još jednu cestu kako bi se poboljšala kvaliteta živote te rasteretio promet i povećala sigurnost. Nadalje na najužem dijelu lijepe naše, od Solina do Zvekovice, cesta ima samo jedan mogući pravac, što zbog strmog terena i blizine infrastrukturnih objekata, kao što su hidroelektrana i trafostanica. Kroz zapadni dio Župe napravljene su četiri varijante, od kojih čini se i projektant i načelnik Općine navijaju za onu četvrtu, koja prolazi najnižom nadmorskom visinom. Župljani, prema reakcijama nisu zadovoljni prikazanim, a nevjerojatno zvuči činjenica da su projektanti, tvrtka IGH studiju radili prema orto-foto snimci, bez da su obišli teren pa je tako jedna kuća u Petrači ostala sa "krive" strane puta, što su utvrdili tek kad je studija prenesena na Google mape.


komentara  0

Problem sa projektima i studijama koje se izrađuju u uredima u Zagrebu, bez da inženjeri obiđu teren na kojem rade, nije na žalost ništa novo. I u Zatonu je tako bila ucrtana cesta preko pola jedne kuće, a i tu je projektant priznao da nikad nije bio na terenu. Na žalost takve studije nam kroje budućnost. No ono što je ova studija brojanjem prometa i statističkim izračunima nedvojbeno utvrdila jest potreba izgradnje još jednog prometnog pravca kroz Župu. Svima nam je to već jasno, no evo konkretnih brojki koje je danas na predstavljanju iznio inženjer Pavo Kristek.

Broj smrtno stradalih na dionici od Mosta dr. Franja Tuđmana do Dupca je 22 osobe na milijun vozilo/kilometara, a od Dupca do Grude taj broj iznosi 15 smrtno stradalih, dok je europski prosjek 6,1. 

Trenutno u sezoni dnevni promet od Grada do Dupca čini 18 000 vozila, od Dupca do Duboke ljute 14 000, a dalje do Čilipa i Crne Gore 10 000 vozila. Te brojke pokazuju veliko opterećenje prometnica, no projekcije za 2020. još su alarmantnije.

Za dvije godine na dionici Most - Dubac u sezoni se očekuje dnevno 30 000 vozila, kroz Župu 22 000, a kroz Konavle 14 do 18 000, što je daleko preko kapaciteta sadašnje magistrale. Izgradnjom nove ceste procjenjuje se da će se dio prometa preusmjeriti. Razlog zbog kojeg se "navija" za varijantu 4 na najnižoj nadmorskoj visini jest lakša izgradnja i manje kilometara pristupnih cesta, čime bi ova ova cesta postala privlačnija i za mještane.

Prva varijanta koja je predstavljena trenutno je u Prostornom planu, a projektirana je još 1986-87 godine i prolazi od Šumeta gdje završava tunel koji se spaja s magistralom poviše Grada, pa tunelom kroz brdo Parež, uz samu granicu s BiH, poviše svih gornjih župskih sela i spušta se na Soline. Ova varijanta ima tri čvora, jedan iz Kupara, drugi u Gajinama i treći u Solinama. Projektant kaže kako je pristupna cesta iz Kupara u ovoj varijenti dosta zahtjevna zbg uspona.

Druga varijanta ide ispod župskih gornjih sela prema Platu s čvorištima u Kuparima, Petrači i Solinama.

Treća varijanta jako je slična prvoj pa se nije posebno izlagala.

Četvrta varijanta je na najnižoj visini i izlazi tunelom ispod Donjeg Brgata, prolazi poviše Čelopeka, 400 m od najbliže kuće pa prema Petrači, gdje je "nesretnim slučajem" jedna kuća ostala s druge strane trase jer je u staroj orto - foto snimci nije bilo, pa se i ova trasa spušta na Soline.

Nakon dosta nejasne prezentacije, govorimo o običnim ljudima, ne inženjerima, jedna je sudionica pitala, kako je moguće da sada pred svima inženjer prvi put na Google mapama računa udaljenost ceste od prvih kuća. Inženjer Kristek odgovorio joj je da su tek nedavno studiju prenijeli na Google maps, što je izazvalo negodovanje i čuđenje prisutnih.

Nadalje pojedini su Župljani komentirali kako je suludo da se cesta planira na klizištima na kojima i sadašnja cesta ima velikih problema te su pitali je li provedena geotehnička studija terena. Odgovor je bio kako će se to raditi tek nakon što se utvrdi trasa. Logično, kao i mnoge stvari u Hrvatskoj.

"Najuži dio Hrvatske možda jest Župa, ali niste istaknuli da je i najljepši dio. U ovim vašim rješenjima ne vidi se nikakv napredak u 21. stoljeću. Postoje i druga, naprednija rješenja, kao što je tunel kroz Mline. Iskreno se nadam da će moji unuci zatrpavati tu vašu cestu jer će znati naći neka bolja rješenja", kazao je u raspravi Goran Krajančić, koji se predstavio kao opunomoćenik svoje punice Ljubice Duper, a njegovo je izlaganje popraćeno aplauzom.

Za riječ se javio i Nikola Duper koji je istaknuo kako cestu kroz Župu treba planirati u interesu razvoja Župe, a ne obrnuto, raditi cestu, a bez nekog plana i strategije razvoja. Istaknuo je kako Župa živi isključivo od turizma i svoje ljepote.

"Ako ta ljepota nestane, tko će nam dolaziti u Župu? Ovaj naš prostor je visoko vrijedan u svakom smislu i za mene je neodgovorno da projektant u desecima metara broji udaljenost pojedinih kuća od brze ceste", istaknuo je Duper.

Milan Antonijević, koje svi znaju kao Splićanina u Župi kazao je kako nije zlo napraviti lošu studiju, ali "IGH nije tvrtka za raditi studiju, oni su tvrtka koja nam daje najskuplje rješenje. Postoje stručnjaci na Prometnom fakultetu u Zagrebu koji imaju kompentecije. Mislim da treba napraviti novu studiju".

Jedan se stariji Župaljanin prisjetio izgradnje magistrale i njezinog značaja za razvoj Župe i pozvao svih na razmišljanje o budućnosti i zajedničkom rješenju, a ne o vlastitim docima. "Magistrala postaje gradska cesta. Župa postaje grad. Spašavajmo se dok možemo", istaknuo je on.

Za riječ se javio i načelnik Općine Silvio Nardelli koji je istaknuo kako ova brza dvotračna cesta neće podijeliti, nego spojiti Župu te da kroz Plat i Duboku Ljutu postoji samo jedna varijanta, bez tunela.

"Gradnjom ceste mi spašavamo sami sebe. ova cesta treba određenu trasu, kako bi se mogla prijaviti na bespovratna sredstva EU fondova. Mi je sami nikad nećemo izgraditi. Kad nam se dogodi nesreća u Platu, svijet u Župi stane. Trebamo cestu, trebamo alternativu", kazao je Nardelli.

Dodao je kako je po njemu 4. varijanta koja prolazi kroz župska naselja najbolja, jer će biti najbliža mnogima i mnnogi će je rado koristiti, dok ona poviše svih sela neće biti toliko korištena, a bitno je rasteretiti magistralu što više.

"Cesta počinje na Donjem Brgatu, nikome ne smeta. Ide rubom brda kroz Postranje, lagano se penje prema Gajinama i ide prema Petrači. Tu postoji problem s ovom kućom, ali to se da ispraviti. Dalje od Petrače sve su 4 trase iste, jer druge varijante nema. Pristupna cesta iz Kupara bi išla preko polja, rijeke Tarante, preko Južnih kultura u Ulicu A. Starčevića, gdje bi bilo krizanje na dva nivoa, pa uz igralište NK Župa, preko Rječine na Grbavac. Nijedna kuća ne bi se rušila. Drugi čvor bile bi Gajine i treći Soline. S ovim bi riješili sve probleme, ali ako sad odlučimo i sve bude išlo po loju tek za 8 godina možemo računati na novu cestu. Ovo je tek početak, ali brine me što previše filozofiramo, a proć će nam baka s kolačima. Kad ne bude novaca iz EU ništa nećemo graditi. Svaki novi apartman, kuća, hotel u Gradu u Župi u Konavlima nas sve više guši", rekao je Nardelli.

Na to mu je Nikola Duper odgovorio kako o trasi ceste ne bi trebala odlučivati baka s kolačima, već nekoliko stručnih krajobraznih arhitekata. 

"Mi živimo od ambijenta. Ne moramo ga nagrditi. Dvoje ti je arhitekata Silvio večeras to ovdje reklo. Poslušaj ih, to ne košta ništa", zaključio je Duper.

Javljali su se za riječ još mnogi, no nisu se predstavili pa im ne znamo imena. No ono što je bilo primjetno jest da mnogi na javnom skupu smatraju da kroz najljepše krajolike Župe treba umjesto probijanja nove ceste napraviti tunele, koji neće narušavati izgled mjesta.

Ovu studiju naručile su 2015. i bespovratnim sredstvima iz EU fondova platile Hrvatske ceste, a one bi trebale biti i voditelji ovog projekta,ako do njega dođe. Na predstavljanju je bio i bivši direktor Županijskih cesta DNŽ, danas član uprave HC-a Nikša Konjevod od kojeg svi očekuju da pokrene projekte koji u našoj županiji čekaju već godinama.


Katarina Fiorović



Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme

DubrovnikTV.net












Kolumne







 

dubrovniktv.net


facebook  twitter  YouTube  YouTube